BankID
BankID er din digitale legitimasjon som gjør at du trygt og enkelt kan identifisere deg på nett. Du kan bruke det ved signering av dokumenter og avtaler i banken og i en rekke andre offentlige portaler, og ved trygg netthandel.
BankID er din digitale legitimasjon som gjør at du trygt og enkelt kan identifisere deg på nett. Du kan bruke det ved signering av dokumenter og avtaler i banken og i en rekke andre offentlige portaler, og ved trygg netthandel.
BankID-app er en digital variant av kodebrikken din. Den er tryggere, enklere og bedre enn andre BankID-metoder fordi den er basert på nyere teknologi.
Med BankID-appen er du bedre beskyttet mot svindel fordi du ikke har noen kode å oppgi, du får bedre informasjon om innlogging/kjøp og kan enkelt avbryte hvis det er noe som ikke stemmer. Du kan aktivere appen både med pass, nasjonalt ID-kort eller med kodebrikken din.
Har du allerede prøvd å laste ned BankID-appen, kan det tenkes at det henger igjen en utdatert versjon av BankID-appen på telefonen din. Da lønner det seg å slette BankID-appen, laste den ned og aktivere appen på nytt.
Har du mistet kodebrikken din, eller mistenker du at den er stjålet? Eller har du mistanke om at noen har fått kjennskap til ditt BankID-passord? Da er det viktig å endre passord (dette kan du gjøre direkte i BankID-appen) eller ta kontakt med banken umiddelbart!
BankID har oversikt over de ulike feilmeldingene og tips til hva du kan gjøre dersom du får en feilmelding. Se oversikten her. Du kan også sjekke status på BankID her.
The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID. Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, last ned avtalevilkår for BankID (PDS).
Les mer om hvordan du kan oppdage svindelforsøk